4 Kemampuan Komunikasi yang Wajib Dipelajari (Cara Komunikasi Efektif dan Asertif)

Rate this post



Apabila kita semakin dewasa, kita semakin sedar bahawa komunikasi adalah kemahiran penting yang mesti kita pelajari dan kembangkan. Keupayaan ini digunakan di mana-mana, bermula dalam alam peribadi dan profesional. Jadi, untuk Perseners yang ingin belajar mengembangkan kemahiran komunikasi, video ini adalah langkah-langkah untuk bermula. Jika anda terlepas webinar, jangan risau! Anda masih boleh belajar dan memperbaiki cara anda berkomunikasi dengan berbual dengan Mentor Satu Peratus. Klik pautan berikut untuk menyemak perkhidmatan: Jika anda ingin melepaskan cadangan tentang topik, anda boleh pergi ke pautan ini: ━━━━━━━━━━━━━━ APA ITU SATU PERATUS? ▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀ Satu Persen ialah syarikat permulaan pendidikan Indonesia yang memfokuskan kepada kesihatan mental, pembangunan diri dan pendidikan kemahiran hidup. Satu Peratus mempunyai perkhidmatan 1) Perundingan dengan Mentor, 2) Kaunseling dengan Pakar Psikologi. 3) Webinar, dan 4) Kelas Dalam Talian dan Perkhidmatan Satu Peratus yang Lain. Untuk maklumat lanjut tentang perkhidmatan satu peratus, anda boleh mengakses WA/Perkhidmatan Pelanggan: Laman Web: ━━━━━━━━━━━━━━ SOALAN PERNIAGAAN ▀▀▀▀▀‖‖‖▀▀‖‖‖▀▀‖‖‖▀ Mel: hello@satupersen.net E-mel untuk Perkongsian: Partnership@satupersen.net ━━━━━━━━━━━━━━ PASUKAN PENYEDIAAN VIDEO ▀▀▀‖‖‖‖▀‖‖‖‖‖‖‖‖‖‖‖ ▀ Penulis skrip: Nelly Aprilya Editor Audio: Ananda Luchiano Editor Video: Adi Rachman Penyampai: Firda Mahdanisa Poster Ilustrator: Michelle Carolina Pereka Poster: Michelle Carolina ━━━━━━━━━━━━━━ Jangan lupa like, komen , kongsi dan langgan! Satu Peratus Lebih Baik Setiap Hari #SatuPeratus​ #SeluruhHidup #Komunikasi #Keyakinan Diri #PengurusanMasa #Kebahagiaan #Tekanan #Kesedaran #Kejayaan #Ketegasan #Kesihatan Mental #Mindset #Semangat Sepanjang Hayat #VideoMotivasi #Kesihatan Mental #Produktif #Overthinking #Psikologi​ #Kata Motivasi #Kejayaan #Pendapat #Idea #Perasaan #TerasFalsafah

SUMBER VIDEO
ALSO REVIEW: Woww.. Ketika hubungan mu retak..! Ini yang haru km pikirkan..

49 comments

  1. Cocok Nih .
    Buat Kita Kita Para Suami2x .
    Untuk Memperbaiki Miss Komunikasi Nya Ke istri Sendiri.

    Jangan Ke istri Orang lain apa lagi Ke istri Tetangga Hukum Nya Haram.

    Ngapain Cari Yang Haram Sih .
    Orang Udah Punya Yang Halal
    Lagi Berpahala Besar .

    Membahagiakan istri Kita Sendiri Dan Membahagiakan Anak2x Kita Sendiri.

  2. terima kasih videonyas sangat bermanfaat, izin unduh untuk edukasi di sekolah, tanpa mengubah konten apapun, terima kasih sebelum dan sesudahnya, sukses selalu Satu Persen

  3. Komunikasi efektif ialah
    1.kemampuan mendengarkan
    2. Komunikasi non verbal seperti mata postur tubuh
    3.kontrol emosi

    4.komunikasi asertif kemampuan menyampaikan kan dengan jelas dan tetap menghormati orang lain

  4. 4 kemampuan komunikasi efektif dan asertif uang yang wajib dipelajari oleh seorang guru antara lain
    1. Kemampuan mendengarkan
    2. Komunikasi non-verbal
    3. Mengontrol emosi
    4. Komunikasi asertif

  5. Tapi sayangnya yang sering terjadi dalam suatu hubungan adalah komunikasi satu arah.
    Jadi yg terjadi adalah sebatas kita nanya dia jawab. Selesai sampai di situ.
    Tanpa ada diskusi mengenai pendapat satu sama lain terhadap sesuatu.
    Yang satu cuma mau jawab tanpa nanya balik. Yang satu bingung nyari topik. Alhasil terbangunlah hubungan yang gak komunikatif.

  6. Gue kalo lagi bareng sama temen atau siapa lah kadang suka bingung apa yah yg mau gue omongin/kehabisan kata,ya jadinya cemas,overthinking,kurang pd dan takut bersosialisasi!! Gimana si cara ngatasinya biar komunikasi lancar gak akward

  7. Cara berkomunikasi dengan baik :
    1. Mendengarkan lawan bicara dengan penuh
    2. Bahasa tubuh atau non verbal
    3. Kelola emosi

  8. 4 kemampuan komunikasi
    1. Mendengarkan
    Fokus dan hadir di org itu, tidak memotong org berbicara, dan mngulang lagi apa yg di katakan buat konfirmasi,
    2. Komunikasi non verbal
    = kontak mata, bahasa tubuh, nada biacara ( utk menghindari miss komunikasi) misal klo melipat tgn di dada ( org tertutup
    3. Kontrol emosi
    = pengeolaan emosi ( agar dr menggebu” mnjd lebih tenang) dngn menghebuskan nafas
    4. Komunikasi asertif
    = menyampaikn apa yg kita mau dengan jelas ttp mnghormati prg lain

    1. Menderngar lawan biacara
    2. Elemen non verbal (ekspresi)
    3. Kelola emosi

  9. Ada ini anak sy sulit berkomunikasi Kpd org lain! Karena topik yg di bahas Tdk ada/ Tak pny topik pembicaraan ktka berhadapan dg orang lain.rada kaku Sm orang lain.
    Dan rada kyk sulit mengomentari orang.nh itu sja,mohon tuntunannya!!

  10. Sebenarnya skill ini tuh susah masuk dan ngga bisa dipraktekin secara teori. Cara ampuh biar bisa ngasah skill ini ya banyakin ketemu sama orang baru, ngobrol dan diskusi. Semakin banyak jam terbang kamu, nanti skill ini juga bakal terbentuk sendiri secara alami

  11. Kemampuan non verbal itu seperti gaya tubuh dll, pengaturan emosi, komunikasi asertif jadi kita bisa berbicara apa yang mau kita sampaikan mudah di mengerti lawan bicara kita.

Comments are closed.