SS Dato Dr Asri-Adakah menjaga ibubapa tanggungjawab anak lelaki berbanding anak perempuan

Rate this post

SUMBER VIDEO

ALSO REVIEW: Ustaz Mohamad Fahmi - Menjaga Hubungan Kekeluargaan Dengan Musyrik | 4K

20 comments

  1. Geng manipulasi org² tua, mati je org tua tanduk keluar. Berkomplot rumah pusaka buat macam harta sendiri. Duit pusaka suka² rolling ikut kepala dia.. bangsa lanun perangai memasing😂

  2. saya seorang menantu lelaki jaga mak mertua saya..pergi hntr dialisis seminggu 3 kali..tapi anak lelaki dia (adik ipar saya) seolah olah nak melarikan diri untuk menjaga maknya..si isterinya pulak cakap penjagaan mak lebih kepada anak perempuan dan tanggungjawab suami lebih kepada isteri berbanding mak.. ..tapi bab pembahagian harta nak ikut faraid..aih pening..saya ni menantu je..mana saya boleh tolong sy buat..

  3. Jaga orang tua, ikut pengalaman sayalah, kalau orang tuanya soleh best, memang tak rasa lama langsung, lagi satu dia ade macam ade kaysaf tu, dia tak merosakkan kita yang menjaga tu, maknanya dia tu ade time traps, orang yang jaga dia tak rasa lama dan tak rosak tubuh fizikal dan mental…itu keistimewan orang soleh…kalau jaga orang tak beriman atau kafir tak best, contohnya kalau turunnya ma'ul hayat mak bapak Kita Yang kafir akan membahagi2kan Ma'ul hayat tu dekat orang kafir yang lain macam macam orang cina ke orang handsome2 ke… ma'ul hayat Kita orang yang beriman kita akan pulangkan kat wali…sebab dia memang macam itu…tak cukup dia bawak balik orang India, dia bawak balik orang Arab dari Mekkah…jodoh tu urusan Allah…tapi bodoh tu urusan kerajaan….India ke Arab kalau tak puas hati….dia bukan sekadar typing jer tau… dia craft…bau taik orang satu rumah…sebab tu saya tak sembahyang… sembahyang daim jer… budak yang saya dengan tok wali hidupkan tu, mak dia pura2 sayang dia, mak dia jumpa saya kat tepi simpang kubur macam tak suka anak dia hidup balik…itu jin ke insan…insanlah…lepas tu beredar cerita saya ni dajjal, ramai2 pergi santet saya….buruk betullah perangai.

  4. Sbb tu awl2 mak bpk ni..di ingatkn berkli2 jgn beza2kn ank2 mahupun anak2 menantu,ditmbah lgi dgn sikap ego asyik rsa btol jerr..,sbb kita ni hidup bkn menongkat langit. Klau muafakat dri mula,berbaik2 dri mula.. insyallah perkara bab jaga menjaga ni tkkn jdi isu besar pon. Saper yg bergelar ank lelaki tu..ingatlh,tanggungjwp ko kpd org tua smpai diliang lahad sdgkn ank perempuan mengikut suami dn perlu izin suami. Ni tk…bila time sakit jer baru nk cari ank pompuan yg dh bersuami yg korang halau,fitnah,malukan dia didpn sedara mara, adik beradik,ipar biras bertahun2 terus menerus disalahkn. Mna abg,adik lelaki,adik pompuan yg sering dipuji tu yg suka memutuskn silaturahim dgn ucapan tu,mna istri2 dn pasangan korang???smua pakat2 nk melarikn diri dn buat2 bz,last minit dh bertahun2 dh org tua tersadai baru nk msg whatsapp kata itu ini, kata ank durhaka bagai. Hmmm…mmg bngsatlh manusia mcm tu,langsung tk lelaki.

  5. Isteri keluar rumah juga tanpa izin suami kerana alasan suami lepak dgn kawan2 mengetum sampai pagi di bulan puasa,setelah beberapa kali nasihat tapi engkar.. adakah nuyuz isteri tu?

  6. Cth mcm sy.. adik brdik 5.. abg yg sulong dan sy tak kawen lg.. kakak semua dh kawen.. abg sulung ddk dgn parent.. kkk sy smua ddk kwasan yg sm dgn parent.. sy plk kerja jauh.. luar ngeri.. memandagkn pula sy pakai purdah jdi kalau nk cri kerja bru mgkin agk susah.. jadi kkak sy dn ibu sy ni suruh balik jg prent dn adk brdik ckp sy anak derhaka kalau tk taat.. tpi dia byk hina sy dan tk suka sy pakai purdah.. mcm mna ya sy dilema..

  7. Saya nak tanya . Suami cakap ibu bapa sakit tanggungjawab anak lelaki . Jadi suami yg ambil ibu bapa dia tapi ISTERI PULA YG KENA JAGA MERTUA.. PERSOALANNYA , JIKA IBU BAPA SY YG SAKIT SIAPA NK JAGA PULA JIKA TIADA ADIK LELAKI . BUKAN BERKIRA TAPI MACAM TAK ADIL . SI SUAMI ACAH DAH TUNAIKAN TANGGUNGJAWAB, DALAM MASA YG SAMA DIA MENYUSAHKAN ISTERI

  8. Apa hukum nya,
    Suami xpernah larang, jenguk sebulan 3,4kali.
    Semenjak isteri sambung bljr setiap bulan balik 3,4kali tp xlama² sgt xtidur sbb kadang2 kena standby kerja, belajar hujung minggu.
    Ibubapa dlu dtg selalu juga dtg tp tetap ibu terasa hati sehingga tahap baru² ini ibu kata anak tak ingat jasa ibubapa dan tak berapa ingat ibubapa. Anak tak boleh kecil hati tp sungguh terasa hati bila ibu tuduh mcm² bercerita pd adik² lelaki yg lain nya. Semua yg lain lelaki. Keliru keliru keliru.

  9. Masalah saya.Saya satu2 nya anak lelaki tunggal. Daripada 5 beradik.

    Saya tinggal di luar kawasan tempat tinggal ayah ibu saya.Saya telah berkahwin dan mempunyai anak.

    Satu hari ayah saya sakit tenat.Adik saya yang belum berkahwin menjaga nya.Adik2 dan kakak syaa tinggal sekota dengan org tua saya.

    Saya pun merancang untuk balik tetapi lewat beberapa hari disebabkan kesihatan dan tugasan saya.Saya dilabel sebagai anak derhaka kerana lambat untuk balik ke kampung.Tapi akhir nya saya balik juga.Adik saya menyatakan dia tiada energy dan rehat semasa menjaga ayah saya.Adik beradik lain hanya melawat dan tidak bermalam di rumah sakit kerana mereka sudahpun bersuami.

    Akhirnya saya sampai ke kampung dan menjaga ayah saya.Saya meninggalkan kerja saya dan anak isteri saya di bandar.Isteri saya tidak kisah saya balik ke kampung.Cuma saya terkilan kenapa adik beradik perempuan lain tidak mahu bertolak ansur mengikut situasi pada masa ini seolah2 menyalahkan saya kerana lambat balik tambahan saya satu2 nya anak lelaki.Saya juga mempunyai tanggungjawab untuk anak isteri.Lebih aman sekiranya tugas menjaga org tua di selesaikan dengan sefahaman dan seimbang.

    Berbulan saya di kampung dan pendapatan saya terbatas.Adik beradik lain tetap sama menjaga bezanya pendapatan mereka tidak terganggu kerana mereka bekerja dan tinggal di kota yang sama dengan org tua saya.Mereka masih boleh memberi nafkah kepada anak2 mereka tanpa terganggu.Saya pula serba salah dan tersepit dengan keadaan.

  10. Aku respect ustaz maza, tapi kenapa bila cerita bab mazhab syafie dia mcm anti sangat ek. Tak kisah la kalau dia taknak laksanakan ikut mazhab syafie tapi bg aku tak patut memperlekehkan pandangan Imam tersebut

    Sedangkan ramai je ustaz2 ulama2 yg berpandangan dgn mazhab syafie tapi tak pernah pun memperlekehkan mazhab lain. Aku komen ni bukan sbb aku lebih pandai dari ust Maza tapi bg aku hormat Imam2 besar tu lebih penting

  11. Kalau anak lelaki yg kwen kena jaga makbapak. Menantu ke kena jaga? Atau anak sendiri tu yg kena jaga? Sbb trus trg sy memang tak kan jaga. Sy tahu pahalanya besar. Nampak mcm menantu yg kejam. Tp kita lebih tahu kenapa xnk jaga

Comments are closed.